söndag 17 november 2013

16-11-2013 5 över 4 kg för Danielsson & Sommarström

Abstinensen på stormula var stor efter att ha varit i Sverige sedan senaste fisketuren i slutet av september. Ny stor håv var inhandlad så att första 10:an lättare kan håvas. Siktet var att äntligen ta den men det ville inte riktigt den här gången heller trots en bra känsla inför fisketuren. Men innan årets slut är jag fast beslutad att komma med i 10 klubben. Som sällskap stod Lucas Sommarström och David Danielsson redo att lura stort. Båten var i strax efter 09 och vattnet var inte alltför grumligt som det annars varit en längre tid. Platsen för dagen är känd för att kunna husera stort, men också vara en heaven or hell plats. Besapotentialen mitten av november ger en mer tålamod att nöta. Jag börjar med att öppna dagens konto med en mindre på en Phantom. Starten blir dock seg men vi driver av från 1-3 m på kända platser. Det är först när vi lägger oss i en vasskant i lä på 2 m djup som David sätter en fin 6,3 kgs fördelat på 99 cm tagen på en röd svart storm tailbete vilket visar sig bli dagens bete. Efter det ankrar vi oss fram för att få bästa känslan med betena. Vi fiskar hela dagen med långsam inspinning av tailbeten. Jag testar mycket Jerkar innan jag också hakar på Stormbeten. David är helt outstanding i båten och drar både flest och de fyra största för dagen med sviten 6,7 (102 cm) 6,3 4,8 4,6. Lucas och jag som inte är vana senhöstfiskare imiterar David så gott det går under dagen men erfarenhet slår härmning på fingrarna idag. Lucas lyckas dock i slutet av dagen ta ÅB på 4,3 kg på en stor Zalt på trolling. Jag har även ett lite bättre hugg på stora gäddzalten men den hinner tyvärr kliva av rätt snabbt. Den får växa till sig till nästa gång. Ca 15:30 avslutar vi fisket då solen gått ner, det skymmer snabbt denna tid på året. Planer finns att testa flötestrolling i samma vatten i december, då blir det revanch och förhoppningsvis ännu större. Totalt 21 st avkrokade med 5 över 4 kg är helt klart en godkänd guidning och jag tror bestämt David var nöjd med premiären i min båt. Antalsfördelningen blev DD 12, LS 4, DS 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar