måndag 25 november 2013

23-11-2013 Stormulor uteblev i Söderbyvatten

Med timtal av förberedelser, nyinköpt storhåv och dragväska begav Mats Westman och jag mig ut på jakt efter stort i novembervädret. Soluppgångsprognos 09 men med facit i hand skulle vi kunnat vara ute halvtimme innan och börja fiska då det var relativt ljust ute när vi kom till Alida halv 08:30. Fiskeområden för dagen var Södra Söderby och Önningebyvattnen. Vi började förmiddagen med Södra Söderby, vatten jag tidigare aldrig fiskat i. Drev av 1-3 meters djup i en vik som ska vara en lekvik. Stundtals fina bottnar med mycket vegetation med en vattentemperatur runt 5 grader. Fingrarna rätt frusna inledningsvis men de vänjer sig vartefter och solvärmen gjorde dagen mycket mildare än vad det kunde ha varit. Vattnet var kristallklart med upp till 3,5 m siktdjup. Eftersom platsen vi fiskade på var i lä var det inte optimalt. Sträckorna fiskar av ser fina ut och ofta tror man att det är en tidsfråga innan det ska smälla. Men huggen uteblir och vid lunch efter 2,5 h fiske beslutar vi oss för att dra till Önningeby  istället. En månad tidigare eller riktning på Öring i dessa vatten skulle nog ge bättre utdelning så det får bli återbesök i framtiden. Novemberfiske är det som en helt ny säsong att lära sig, där gäddorna stod för en månad sedan kan vara helt uteslutet en månad senare. Så kan det vara när man är ute efter större vilka förhoppningsvis sökt sig grundare i vikarna inför vintern och samlar sig på svårfunna fläckar. Efter halvtimmes flytt med kyla som känns som isnålar i kinderna lyckas Mats äntligen kroka dagens första efter 4 h fiske på en rödsvart jerk i vasskanten på 1,5 m vatten. Här är vattnet 0,5 m sikt och blåser lite mer på så förutsättningarna känns bättre, dragen smälter in. Under dagen ger jag mycket fisketid till en röd svart Storm suspending shad men utan större framgång. Efter att Mats krokat första har vi 5 kontakter på ca 20 min men ingen som behagar komma med hela vägen till båten, de följer efter, hugger lätt eller kliver snabbt av. Vi testar under dagen ankra på mer heta ställen utan någon som helst framgång. Gäddorna vill helt enkelt inte ta även om man vet att de är där. Rätt tålamodsprövande när varje kast ges stor koncentration och känsla när man fiskar in beten långsamt. Vetskapen att november kan leverera stort gör att man orkar hålla upp hoppet. Kvällen innan träffade jag Gustav Mörn som berättade att han veckan innan landad sin livs fisk på 12, 8 kg fördelat på 119 cm, brutalt fin var den bild han visade upp i mobilen. Det är sannerligen ett storGäddeår, hoppas det blir min tur snart. Inte skulle man annars frivilligt gå upp 07  lördag morgon och dra ut på sjön i nästan minusgrader och nöta en hel dag.. Mats och jag testar ett privat vatten i Lemland där jag lyckas dra min första för dagen, skönt att slippa nolla. Vi testar även en vik i norra söderby samt trollar lite i en grop utan framgång. Strax innan 16 på sista vasskanten tar Mats dagens tredje och sista, strax under 3 kg. Trots dålig utdelning så var det skönt att komma ut och det är alltid kul att vara på nya vatten. Och som oerfaren novemberfiskare känns alla vatten som nya. Ju längre det går mellan huggen och storgädda desto närmare kommer man dem. Nu är det max 2 fisketurer kvar i år som är möjliga för mig, hoppas på att det ska släppa då. Magkänslan säger att det är nära till 10an så det gäller att vara ute och nöta! Patrik L, Jonatan L och David D var också ut men i andra vatten. De hade också haft trögt med 4 på trolling och 5 på kast. Däremot två st över 5 med 5,8 kg på topp så det var ju inte så illa det! Hur det Gick för Mörn och sällskap som skulle fiska i Föglö denna helg har jag ännu inte fått vetskap om, hoppas de hade bättre framgång än oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar